Doorgaan naar hoofdcontent

waarom deze blog



dit plan had ik al heel lang. mijn ervaringen delen met collega's, ouders en andere geinteresseerden en deze blog moet dat mogelijk gaan maken.
ik werk al jaren als montessori begeleider van het jonge kind (2 tot 4 jaar) in het montessori spilcentrum de trinoom in de binnenstad van eindhoven. ik werk met mijn collega"s in een prachtig verbouwde groepsruimte met een uitdagende tuin in wording.
naast mijn werk in de peutergroep en in het spilcentrum, ben ik lid van de kwaliteitscommissie "het jonge kind" van de nederlandse montessori vereniging. wij ontwikkelen en geven cursussen, onderzoeken deelgebieden en houden landdagen met boeiende workshops over het jonge kind. deze worden altijd druk bezocht door leidsters en leerkrachten uit de onderbouw uit heel nederland. ook schrijf ik regelmatig stukjes in mm het montessori tijdschrift. http://www.montessori.nl/.
onlangs geschreven stukjes: "oefeningen uit het dagelijks leven", "vrije werkkeuze" en in de volgende editie: "leren met je hele lichaam". op de site van de nmv kun je de stukjes nalezen.
iedere dag is anders als je met jonge kinderen werkt en dat maakt dit werk zo boeiend. ik sta aan het begin van de ontwikkeling van het jonge kind en ben voor hen en voor hun ouders een belangrijke hulp bij de opvoeding.
maar dat gaat niet zomaar. als je kiest voor montessori, speelt dat door in alles. het is meer dan een lesmethode, het is een levensfilosofie en een houding. en het gaat verder dan je werk. zoals je de kinderen benadert: "help mij het zelf te doen", zo benader je ook volwassenen. of dat nu stagiaires, collega's of ouders zijn, dat maakt niet uit.
door middel van deze blog wil ik ervaringen uitwisselen, verhalen vertellen over de kinderen, ideetjes voor werkjes en activiteiten delen en foto's en films van de kinderen laten zien.
ik vind het tijd dat ik mijn ervaringen ga delen. maar waar het mij vooral om gaat: dat ik het plezier in mijn werk kan overbrengen en dat ook anderen zullen zien hoe ontzettend leuk en uitdagend opvoeden op de montessori manier is.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat er allemaal veranderd is

Het is lang geleden dat ik een blog heb geschreven en in de tussentijd is er veel gebeurd. Van een Montessori peuterspeelzaal zijn we overgegaan naar een Montessori dagopvanggroep en dat heeft wel de nodige voeten in de aarde gehad. Het is een wereld van verschil met als enige overeenkomst de leeftijd van de kinderen. De voorbereide omgeving, het dagritme, de tijden, alles is veranderd. In en rondom de groepsruimte moest alles aangepast worden, zoals een slaapkamer, een wasmachine en droger, een zone waar gegeten kan worden met 16 kinderen en ook de buitenruimte moest aangepast worden. Maar na jarenlang experimenteren en telkens weer aanpassen zijn we erin geslaagd om een veilige, huiselijke, toegankelijke en uitdagende plek te creƫren, waar jonge kinderen en hun ouders zich thuis voelen, waar alle ruimte is om te spelen, te leren en te ontdekken, maar ook om te rusten en je terug te trekken. Terugkijkend op mijn ervaringen in de peuterspeelzaal en het lezen van mijn oude blogs, kom...

mathematische geest

onze mathematische geest is al vroeg ontwikkeld. kleine kinderen ordenen, sorteren en categoriseren. op die manier scheppen ze orde in een voor hen chaotische wereld, waarin alles nieuw is. dit doen ze de hele dag in iedere situatie. aanvankelijk ordenen ze onbewust. ze verzamelen informatie en slaan die op. later gaan ze de eerder opgedane ervaringen toepassen. ze zien verbanden en relaties. in onze peutergroep vind je het montessori rekenmateriaal. zodra een kind de symbolen voor de hoeveelheden als cijfers herkent, kan het spontaan gaan oefenen. met het materiaal kan het jonge kind spelenderwijs de cijfers koppelen aan aantallen. dat kan alles zijn wat voorhanden is: pennen, boeken, noten etc. omdat het jonge kind leert door handelen en beweging, is het zinvol om dit element in te passen. Louis zoekt in de klas naar aantallen van dezelfde voorwerpen bij de cijfers uit het doosje met cijfers en fiches. Danique kijkt toe en geeft commentaar. ze loopt telkens met Louis mee terwijl hij ...

samen thee drinken

het theewerkje is erg populair bij alle kinderen in onze peutergroep. we hebben het, sinds het in de groep staat, echter wel wat aan moeten passen. geregeld sneuvelde het theepotje en om dan telkens opnieuw een klein formaat te vinden, was niet zo eenvoudig. uit practische overwegingen maken de kinderen daarom nu gebruik van een metalen kannetje. de kopjes hebben we vervangen door theeglazen en de kruidenthee korrels zijn nu echte theezakjes met zoethoutthee (die is van nature zoet en de meeste kinderen vinden het lekker). we hebben er zelfs een kookwekker bij staan om te zien (en te horen) hoe lang de thee moet trekken. het is een complex werkje: water halen, het volle potje naar de tafel dragen, theezakje erin, wekker opdraaien, wachten, roeren en theezakje eruit halen, voorzichtig inschenken, opdrinken en daarna alles afwassen en weer opruimen. het twee-jarige kind gebruikt dit werkje om te leren schenken. het oudere kind gebruikt het om het fenomeen van het veranderen van water in ...