in de kast van de oefeningen uit het dagelijks leven staat een mandje. het bevat een weegschaal, een kinderschort, pannenlappen, een meel-zeef, een schepje en foto's van alles wat je nodig hebt om koekjes te bakken.
michika vraagt of ze ermee mag werken. ze haalt het mandje uit de kast en houdt het voor me met een vragend gebaar.
de kaartjes zijn de leidraad om alle ingredienten te verzamelen: meel, boter, suiker en een beetje melk. de boter staat altijd in de koelkast in de grote keuken, dus daarvoor moeten we naar boven. samen met nog twee andere kinderen de trap op om de boter te halen. ik zeg niets, maar laat ze zelf zoeken.
dan worden de overige ingredienten verzameld, die in de voorraadkast staan. ook dat doen ze zelf. vervolgens legt michika de kaartjes met afbeeldingen bij de onderdelen om te zien of alles compleet is. we kunnen beginnen: mouwen omhoog en schort aan.
we trekken de aandacht van een aantal andere kinderen en praten, ruiken, proeven en voelen alles. maar er worden ook herinneringen opgehaald over bakken met mama of papa en zo raakt iedereen er steeds meer bij betrokken.
als het deeg klaar is, wordt het uitgerold tot een plak en mag michika de koekjes op het bakblik scheppen. dat doet ze heel precies en ze wordt er gaandeweg steeds bedrevener in. dan gaan de koekjes in de oven en na 20 minuten gaat het heerlijk ruiken in de klas. we hebben een heuse oven (hoog op een plank weliswaar), waar de kinderen beurtelings even in willen kijken.
in de kring herhaal ik nog even met alle voorwerpen erbij, wat we hebben gedaan en dan kunnen we het resultaat proeven. iedereen vindt het heerlijk en michika neemt een koekje mee naar huis voor mama en papa.
het is jammer dat ze dit niet helemaal zelf kunnen doen, maar een groot gedeelte wel en daar moet ik bij de peuters genoegen mee nemen.
michika vraagt of ze ermee mag werken. ze haalt het mandje uit de kast en houdt het voor me met een vragend gebaar.
de kaartjes zijn de leidraad om alle ingredienten te verzamelen: meel, boter, suiker en een beetje melk. de boter staat altijd in de koelkast in de grote keuken, dus daarvoor moeten we naar boven. samen met nog twee andere kinderen de trap op om de boter te halen. ik zeg niets, maar laat ze zelf zoeken.
dan worden de overige ingredienten verzameld, die in de voorraadkast staan. ook dat doen ze zelf. vervolgens legt michika de kaartjes met afbeeldingen bij de onderdelen om te zien of alles compleet is. we kunnen beginnen: mouwen omhoog en schort aan.
we trekken de aandacht van een aantal andere kinderen en praten, ruiken, proeven en voelen alles. maar er worden ook herinneringen opgehaald over bakken met mama of papa en zo raakt iedereen er steeds meer bij betrokken.
als het deeg klaar is, wordt het uitgerold tot een plak en mag michika de koekjes op het bakblik scheppen. dat doet ze heel precies en ze wordt er gaandeweg steeds bedrevener in. dan gaan de koekjes in de oven en na 20 minuten gaat het heerlijk ruiken in de klas. we hebben een heuse oven (hoog op een plank weliswaar), waar de kinderen beurtelings even in willen kijken.
in de kring herhaal ik nog even met alle voorwerpen erbij, wat we hebben gedaan en dan kunnen we het resultaat proeven. iedereen vindt het heerlijk en michika neemt een koekje mee naar huis voor mama en papa.
het is jammer dat ze dit niet helemaal zelf kunnen doen, maar een groot gedeelte wel en daar moet ik bij de peuters genoegen mee nemen.
Reacties
Een reactie posten