Doorgaan naar hoofdcontent

waarom deze blog



dit plan had ik al heel lang. mijn ervaringen delen met collega's, ouders en andere geinteresseerden en deze blog moet dat mogelijk gaan maken.
ik werk al jaren als montessori begeleider van het jonge kind (2 tot 4 jaar) in het montessori spilcentrum de trinoom in de binnenstad van eindhoven. ik werk met mijn collega"s in een prachtig verbouwde groepsruimte met een uitdagende tuin in wording.
naast mijn werk in de peutergroep en in het spilcentrum, ben ik lid van de kwaliteitscommissie "het jonge kind" van de nederlandse montessori vereniging. wij ontwikkelen en geven cursussen, onderzoeken deelgebieden en houden landdagen met boeiende workshops over het jonge kind. deze worden altijd druk bezocht door leidsters en leerkrachten uit de onderbouw uit heel nederland. ook schrijf ik regelmatig stukjes in mm het montessori tijdschrift. http://www.montessori.nl/.
onlangs geschreven stukjes: "oefeningen uit het dagelijks leven", "vrije werkkeuze" en in de volgende editie: "leren met je hele lichaam". op de site van de nmv kun je de stukjes nalezen.
iedere dag is anders als je met jonge kinderen werkt en dat maakt dit werk zo boeiend. ik sta aan het begin van de ontwikkeling van het jonge kind en ben voor hen en voor hun ouders een belangrijke hulp bij de opvoeding.
maar dat gaat niet zomaar. als je kiest voor montessori, speelt dat door in alles. het is meer dan een lesmethode, het is een levensfilosofie en een houding. en het gaat verder dan je werk. zoals je de kinderen benadert: "help mij het zelf te doen", zo benader je ook volwassenen. of dat nu stagiaires, collega's of ouders zijn, dat maakt niet uit.
door middel van deze blog wil ik ervaringen uitwisselen, verhalen vertellen over de kinderen, ideetjes voor werkjes en activiteiten delen en foto's en films van de kinderen laten zien.
ik vind het tijd dat ik mijn ervaringen ga delen. maar waar het mij vooral om gaat: dat ik het plezier in mijn werk kan overbrengen en dat ook anderen zullen zien hoe ontzettend leuk en uitdagend opvoeden op de montessori manier is.

Reacties

Populaire posts van deze blog

de slakkenbak

in de klas staat een bak met slakken. het is het goedkoopste werkje van allemaal, want de slakken en de aarde uit de tuin kosten niets. ik weet niet meer hoe het is ontstaan, maar we hebben het al jaren. meestal begint het met een of twee slakken, maar al gauw brengen de kinderen er meer mee en worden er kleine slakjes geboren. we weten niet wat ze eten, want wat we er ook aan slablaadjes, plantjes of koolbladeren in leggen, ze eten er niets van. waarschijnlijk halen ze voeding uit de aarde, dus regelmatig ga ik met een aantal kinderen de tuin in om het zand en het groen te verversen. een poos geleden vond een kind het zielig dat de slakken niets aten en ze had er kleine stukjes gekleurd papier in gelegd. "eten" voor de slakjes, zei ze. een van de pas geboren slakjes at het papiertje op en omdat zijn huisje nog helemaal doorzichtig was, zagen we het paarse papiertje in zijn buikje zitten. prachtig om te zien, maar ik heb wel uitgelegd dat slakjes niet kunnen groeien van papie

mathematische geest

onze mathematische geest is al vroeg ontwikkeld. kleine kinderen ordenen, sorteren en categoriseren. op die manier scheppen ze orde in een voor hen chaotische wereld, waarin alles nieuw is. dit doen ze de hele dag in iedere situatie. aanvankelijk ordenen ze onbewust. ze verzamelen informatie en slaan die op. later gaan ze de eerder opgedane ervaringen toepassen. ze zien verbanden en relaties. in onze peutergroep vind je het montessori rekenmateriaal. zodra een kind de symbolen voor de hoeveelheden als cijfers herkent, kan het spontaan gaan oefenen. met het materiaal kan het jonge kind spelenderwijs de cijfers koppelen aan aantallen. dat kan alles zijn wat voorhanden is: pennen, boeken, noten etc. omdat het jonge kind leert door handelen en beweging, is het zinvol om dit element in te passen. Louis zoekt in de klas naar aantallen van dezelfde voorwerpen bij de cijfers uit het doosje met cijfers en fiches. Danique kijkt toe en geeft commentaar. ze loopt telkens met Louis mee terwijl hij

de kikker

in de klas hebben we altijd een aandachtstafel. meestal heeft het te maken met de seizoenen en op het ogenblik hebben we een bak met kikkervisjes staan. het is altijd weer spannend om te zien hoe de kikkervisjes veranderen van kikkerdril in kikkervisjes en soms zelfs in kleine kikkertjes (meestal lukt het niet, want de omstandigheden moeten precies goed zijn). in de verschillende kasten vinden de kinderen werkjes die met het onderwerp te maken hebben: boeken in de taalkast, de kikker van ei tot volwassen dier van plastic in de kosmische kast, puzzels in 4 lagen van ei tot kikker en puzzels met alle delen van de kikker. zo kunnen ze het proces precies bekijken en kan ik aan de hand van het materiaal vertellen over de metamorfose en het leven van de dieren. ik vond een leuk voorbeeld van een kikker rekenwerkje op het internet. heel simpel te maken en de kinderen die met cijfers bezig zijn, kunnen er zelfstandig mee werken. ook een leuk werkje voor de onderbouw.