Doorgaan naar hoofdcontent

sint en kerst

de maand december is ieder jaar weer een hectische tijd. de meeste kinderen beleven het sinterklaasfeest voor het eerst bewust en het moet toch allemaal heel vreemd voor ze zijn. ineens komt er op een boot een man uit spanje met pieten en een wit paard en hij brengt, als je geluk hebt, elke dag iets in je schoen. als ouders verstandig zijn, krijgen de kinderen natuurlijk niet iedere dag iets in hun schoen. en als de ouders nog verstandiger zijn, is het een kleinigheidje en worden de echte cadeautjes voor 5 december bewaard. wij zijn nederlanders en wij vieren sinterklaas, maar met al die kinderen van expats in je groep tegenwoordig, ontkom je er niet aan om ook wat over de kerstman te vertellen en dat maakt het allemaal nog ingewikkelder voor iedereen.
ik vind het een leuke tijd, maar ik ben altijd weer blij als het weer voorbij is. er wordt slecht geslapen, iedereen kan wat minder hebben, kortom het is allemaal veel te spannend voor de meeste kinderen. de enig en oudste kinderen beleven het nog niet zo, maar de kinderen met oudere broers en zussen des te meer en voor hen is het dan ook vaak veel te spannend.
tegenwoordig bedenken we bij ieder thema een soort spelletjesdag. door actief mee te doen beleven de kinderen echt waarover gedurende het thema gesproken is en dat zorgt voor intense leermomenten.
als je zelf kadeautjes door de schoorsteen mag gooien, of over het "dak" mag lopen, krijgen die woorden natuurlijk veel meer betekenis. bovendien maakt het bewegen de kinderen vrijer, wordt hun evenwichtsgevoel beter en worden ze zekerder van zichzelf. het is een onmisbaar onderdeel van ons activiteitenprogramma geworden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

de slakkenbak

in de klas staat een bak met slakken. het is het goedkoopste werkje van allemaal, want de slakken en de aarde uit de tuin kosten niets. ik weet niet meer hoe het is ontstaan, maar we hebben het al jaren. meestal begint het met een of twee slakken, maar al gauw brengen de kinderen er meer mee en worden er kleine slakjes geboren. we weten niet wat ze eten, want wat we er ook aan slablaadjes, plantjes of koolbladeren in leggen, ze eten er niets van. waarschijnlijk halen ze voeding uit de aarde, dus regelmatig ga ik met een aantal kinderen de tuin in om het zand en het groen te verversen. een poos geleden vond een kind het zielig dat de slakken niets aten en ze had er kleine stukjes gekleurd papier in gelegd. "eten" voor de slakjes, zei ze. een van de pas geboren slakjes at het papiertje op en omdat zijn huisje nog helemaal doorzichtig was, zagen we het paarse papiertje in zijn buikje zitten. prachtig om te zien, maar ik heb wel uitgelegd dat slakjes niet kunnen groeien van papie

mathematische geest

onze mathematische geest is al vroeg ontwikkeld. kleine kinderen ordenen, sorteren en categoriseren. op die manier scheppen ze orde in een voor hen chaotische wereld, waarin alles nieuw is. dit doen ze de hele dag in iedere situatie. aanvankelijk ordenen ze onbewust. ze verzamelen informatie en slaan die op. later gaan ze de eerder opgedane ervaringen toepassen. ze zien verbanden en relaties. in onze peutergroep vind je het montessori rekenmateriaal. zodra een kind de symbolen voor de hoeveelheden als cijfers herkent, kan het spontaan gaan oefenen. met het materiaal kan het jonge kind spelenderwijs de cijfers koppelen aan aantallen. dat kan alles zijn wat voorhanden is: pennen, boeken, noten etc. omdat het jonge kind leert door handelen en beweging, is het zinvol om dit element in te passen. Louis zoekt in de klas naar aantallen van dezelfde voorwerpen bij de cijfers uit het doosje met cijfers en fiches. Danique kijkt toe en geeft commentaar. ze loopt telkens met Louis mee terwijl hij

de kleurspoelen

de doos met de 11 kleurspoelen is een boeiend werkje voor jonge kinderen. zodra het kind de kleuren kent, kan het gaan inoefenen. de kleurspoelen worden op een kleedje op de tafel of op de vloer gelegd en het kind gaat op zoek naar voorwerpen in de klas. alle voorwerpen worden meegenomen en bij de betreffende kleurspoel gelegd. het kind kan de kleurspoel meenemen of niet. in het tweede geval moet het zich in zijn hoofd een beeld maken van de betreffende kleur en zo gaan zoeken. vaak worden nuances opgemerkt als: deze is lichter blauw of: jouw trui is ook rood etc. het kind gaat gerichter waarnemen en breidt zijn kennis spelenderwijs uit. op de foto heeft isabel alles gevolgd wat louis deed en de volgende dag haalde zij de doos uit de kast en ging hetzelfde doen. dat zien we heel vaak. als een kind ergens gevoelig voor is, wordt het vaak geinspireerd door een ander kind om materiaal te kiezen wat aansluit bij de interesse op dat moment.