het theewerkje is erg populair bij alle kinderen in onze peutergroep.
we hebben het, sinds het in de groep staat, echter wel wat aan moeten passen. geregeld sneuvelde het theepotje en om dan telkens opnieuw een klein formaat te vinden, was niet zo eenvoudig. uit practische overwegingen maken de kinderen daarom nu gebruik van een metalen kannetje. de kopjes hebben we vervangen door theeglazen en de kruidenthee korrels zijn nu echte theezakjes met zoethoutthee (die is van nature zoet en de meeste kinderen vinden het lekker). we hebben er zelfs een kookwekker bij staan om te zien (en te horen) hoe lang de thee moet trekken.
het is een complex werkje: water halen, het volle potje naar de tafel dragen, theezakje erin, wekker opdraaien, wachten, roeren en theezakje eruit halen, voorzichtig inschenken, opdrinken en daarna alles afwassen en weer opruimen.
het twee-jarige kind gebruikt dit werkje om te leren schenken.
het oudere kind gebruikt het om het fenomeen van het veranderen van water in thee te ervaren (hij ziet het veranderen van kleur, hij ruikt de geur van de thee en hij proeft de smaak van de thee).
het nog oudere kind nodigt zijn vriendinnetje uit, om samen thee te drinken. ze hadden niet in de gaten, dat ik hen filmde. de geconcentreerde aandacht van de jonge kinderen vind ik zo ontroerend.
we hebben het, sinds het in de groep staat, echter wel wat aan moeten passen. geregeld sneuvelde het theepotje en om dan telkens opnieuw een klein formaat te vinden, was niet zo eenvoudig. uit practische overwegingen maken de kinderen daarom nu gebruik van een metalen kannetje. de kopjes hebben we vervangen door theeglazen en de kruidenthee korrels zijn nu echte theezakjes met zoethoutthee (die is van nature zoet en de meeste kinderen vinden het lekker). we hebben er zelfs een kookwekker bij staan om te zien (en te horen) hoe lang de thee moet trekken.
het is een complex werkje: water halen, het volle potje naar de tafel dragen, theezakje erin, wekker opdraaien, wachten, roeren en theezakje eruit halen, voorzichtig inschenken, opdrinken en daarna alles afwassen en weer opruimen.
het twee-jarige kind gebruikt dit werkje om te leren schenken.
het oudere kind gebruikt het om het fenomeen van het veranderen van water in thee te ervaren (hij ziet het veranderen van kleur, hij ruikt de geur van de thee en hij proeft de smaak van de thee).
het nog oudere kind nodigt zijn vriendinnetje uit, om samen thee te drinken. ze hadden niet in de gaten, dat ik hen filmde. de geconcentreerde aandacht van de jonge kinderen vind ik zo ontroerend.
Een prachtig filmpje, van mijn dochter en haar vriendje! Heel mooi om die concentratie te zien, hoe ze dingen samen doen, en dat geldt nu jaren later nog steeds. Dank je wel Margriet voor dit ontroerende filmpje,
BeantwoordenVerwijderenAnja Kamsteeg